info
Thank you for visiting my theme! Replace this with your message to visitors.

האנדרטה על נהר הפרוט

כיצד איתרתי את קבר האחים על נהר הפרוט בצ'רנוביץ

ומעשה שהיה כך היה:
באוגוסט 2011, הדרכתי סיור שורשים בטרנסניסטריה. בין המסיירים היה נפתלי, איש מיוחד במינו שהיה מאוד ממוקד במטרותיו בסיור:
לאתר את קבר אמו במוגילב פודולסקי ולשפץ אותו, ולבקר בקבר האחים על נהר הפרוט שבו קבורים שני בני דודיו מצ'רנוביץ:

ושלר פריץ- WESCHLER FRITZ
ושלר מונדי- WESCHLER MUNDI

אנשים בגילו של נפתלי, בדרך כלל כבר לא יוצאים לסיורים האלה, שאינם קלים גם לצעירים יותר.

" היכן קבר האחים נפתלי?" שאלתי אותו, "נהר הפרוט ארוך מאוד, תן לי איזו שהיא נקודת ציון כדי שאוכל לאתר את המקום ונוכל לבקר בו". "אינני יודע, אין לי שום כיוון. אני יודע רק שקבר האחים נמצא על גדות הפרוט", נפתלי ענה.
בצ'רנוביץ שאלתי את מי שרק יכולתי היכן האתר וחיפשתי במפות, אך לא קבלתי תשובות. חזרנו לארץ בלי שהגענו לאתר, ובלי שיכולתי למלא את מבוקשו של נפתלי בנושא זה.

כעבור חודש, בספטמבר 2011, נסעתי להדריך בטרנסניסטריה פעם נוספת.
יומיים לפני הנסיעה, הדרכתי כתמיד במוזיאון יד ושם, ובקבוצתי הייתה אישה - פנינה, שספרה לי כי נולדה בצ'רנוביץ ובהיותה בת 3 חודשים,
אביה נרצח ליד נהר הפרוט ב 7.7.1941 והוא קבור שם בקבר אחים.
"זו פעם שנייה שאני שומעת על האירוע הזה ועל קבר האחים שעל נהר הפרוט, היכן המקום ומה כתובתו?" שאלתי את פנינה. "אינני יודעת. אני יודעת שהוא סמוך לגשר העובר על הפרוט מצ'רנוביץ לסדיגורה. יש לי תמונה של האנדרטה הנצבת עליו ואשלח לך את התמונה".

נסעתי להדריך את הסיור. בקרתי בצ'רנוביץ, ניסיתי לאתר את קבר האחים, ועדיין לא הצלחתי. כשחזרתי לארץ, כבר חיכה לי מכתבה של פנינה עם תמונת האנדרטה על קבר האחים, אך ללא כתובת ואיתור המקום.

אולם עכשיו כשיש לי כבר תמונה,  אוכל להתחיל בחיפוש יותר ממוקד.

קצה חוט כבר היה לי- גם תמונה וגם אזור כללי בקרבת הגשר שעל הפרוט לכיוון סדיגורה, וכך המשכתי בחיפושיי באינטרנט ומצאתי!
מצאתי את הכתובת בצ'רנוביץ, בסמוך לנהר הפרוט.

באפריל 2012, נסעתי פעם נוספת להדריך בטרנסניסטריה וכמובן בצ'רנוביץ. למסיירים לא היה שום קשר לנושא קבר האחים, אולם החלטתי שנעבור במקום כדי שאכיר אותו, אצלם את האנדרטה ואשלח לנפתלי תמונות.
בסיור בקרנו בצ'רנוביץ בירת צפון בוקובינה בעבר, וכתמיד נכנסנו למוזיאון יהודי צפון בוקובינה. שאלתי את מנהל המוזיאון האם הוא מכיר את קבר האחים, והאם הכתובת שבידי נכונה. הוא כמובן הכיר את האתר, והראה לי במחשבו את תמונות האנדרטה והנגישות אליה שאינה פשוטה אם לא מכירים את המקום. קבר האחים בתוך היער, קרוב לסוף הרחוב, אך בלי שום סימון ושלט המוליכים אליה.

וכך, עם כל המידע שבידי הגענו אל האנדרטה מעל קבר האחים שבתוך יער. היער שוכן על שטח גבעי המתנשא מעל לנהר הפרוט, ולא לחופו.
צלמתי את האנדרטה ואת כל השמות המופיעים עליה ושלחתי לנפתלי.

בחודש יולי 2012, הדרכתי סיור נוסף והפעם הצטרפו לקבוצת המסיירים פנינה ובנה שמוליק.
רצה הגורל והיינו בצ'רנוביץ ב 7.7.2012, ביום השנה לאירוע של רצח כ 160 היהודים ביער בסמוך לנהר הפרוט וביניהם שמואל ביטר, אביה של פנינה וסבא של שמוליק.
מזה כמה שנים מאז הקמת האנדרטה על הקבר, מתקיים במקום ביום השנה טקס זיכרון.
פנינה זכתה בפעם הראשונה מאז נולדה לעלות לקבר אביה ולשאת דברים בפני משתתפי הטקס, ושמוליק זכה לעלות לקבר סבו, ואנחנו ביחד אתם זכינו להשתתף בטקס.

וזה סיפור אירוע  רציחתם של כ 160 יהודים בצ'רנוביץ ב  7.7.1941 ביער שמעל לפרוט:

בתאריך ה  6.7.41 בשעה 10:00, הגיעו כמה אנשי אס.אס. מלווים בחיילים חמושים אל ביתו של הרב יעקב אברהם מרק - רבה הראשי של קהילת יהודי צפון בוקובינה ובית הכנסת ה'טמפל' בצ'רנוביץ, ודרשו ממנו להביא להם 1000 משאיות.
הרב מרק לא ענה להם.
אחר כך דרשו ממנו למסור להם שמות של יהודים עשירים המחזיקים בתכשיטים.
הרב מרק לא ענה להם.
הם לקחו אותו אל בית הכנסת 'הטמפל', ודרשו ממנו שימסור להם את כלי הקודש וכלי הכסף של בית הכנסת.
הרב מרק סרב.
הם לקחו אותו למלון "שוורצרן אדלר" הסמוך שבפינת הרינגפלאץ, והורידו אותו למרתף פיר המעלית של המלון למשך יום שלם.
במרתף כבר היו לכודים כמה יהודים וביניהם בחור צעיר. אנשי האס.אס דרשו מן הצעיר שיצחצח את נעליהם. הוא עשה זאת אך הם לא היו "שבעי רצון" והיכוהו עד זוב דם.
למחרת, הגרמנים הביאו חביות נפט ל'טמפל' והציתו אותו, והשליכו לתוך הלהבות 60 ספרי תורה שהיו בבית הכנסת. הם גררו את הרב מרק לגג בניין המלון העומד ממול ל'טמפל', והראו לו את בית הכנסת שהוא עמד בראשו, עולה בלהבות.
בסמוך למלון נמצאת כיכר תיאטרלנה ובה עמד בסמוך לבניין התיאטרון, בית הקהילה היהודית ובית התרבות הרומני.
הגרמנים פשטו ברחובות ובבתי האזור ועצרו כ 160 יהודים, הכניסו אותם לבית התרבות הרומני ואחר כך הובילו אותם ביחד עם הרב מרק ובעלי תפקידים נוספים בבית הכנסת שהיו עצורים במלון "שוורצרן אדלר" , אל אתר מטווחים בתוך היער שמעל לנהר הפרוט ושם רצחו אותם.
בין הקורבנות, הרב יעקב אברהם מרק, חזן ה'טמפל' גורמן, מנצח מקהלת בית הכנסת, שמואל ביטר אביה של פנינה, ומונדי ופריץ וושלר, שני בני דודיו של נפתלי.