שוודיה Konungariket Sverige

דגל שוודיה
מפת שוודיה

היום נטעם קצת מסיפורי שוודיה.
המסורת של חגיגת יום לאומי בשוודיה החלה בסקנסן בשנת 1893. היוזם היה ארתור האזליוס, מייסד סקאנסן, שרצה להקים יום בשנה שיהווה מוקד פטריוטי לעם השוודי ובחר ב-6 ביוני כחג הלאום ונקרא גם חג הדגל השוודי.
ה – 6 ביוני נבחר משום שביום הזה התרחשו במאה ה – 16 ובמאה ה – 19, שני אירועים היסטוריים בשוודיה. ב – 6.6.1523 הוכתר המלך גוסטב ואזה המכונה אבי שוודיה המודרנית וב – 6.6.1809 אושררה חוקת שוודיה המודרנית הקובעת הפרדה בכוח השלטון.    
בנוסף, ה – 6.6 משמעותי מאוד למי שמבקש אזרחות שוודית ומקבל אותה, כי ביום זה אזרחים שוודים חדשים מקבלים את מסמכי האזרחות שלהם.

השוודים חוגגים את חג הלאום בתהלוכות של להקות פולקלור עממיות.
מלך ומלכת שוודיה מגיעים לטקס בסקנסן המוזיאון הפתוח על שמו של סקנסן מייסדו, ומקבלים את פניהם של ילדים לבושים בתלבושות איכרים ומחזיקים בידיהם זרי פרחי קיץ.

אקווריום במוזיאון הסקנסן


אני רוצה לספר לכם אגדה על בני הזוג אגדה Agda ואולוף, מתקופת המלך הראשון בשוודיה גוסטאב ואזה, המספרת מדוע גוסטב ואזה נקרא אבי שוודיה המודרנית.

אגדה (Agda ואולוף)

אנחנו במאה ה – 16 בשנת 1526. בשוודיה שולט המלך גוסטאב ואזה.
נערה ושמה אגדה ((Agda, בתו של מייקל בעל חנות עשיר בוודסטנה, מאוהבת באולוף נער צעיר שמחזיר לה אהבה.
אבל אבא מייקל מתנגד לזוגיות שלהם ואוסר על הזוג הצעיר להיפגש. האיסור משפיע מאוד על אולוף ומדכא אותו. אולוף מפסיק לדבר, והוא שקט מאוד, ומאז נוסף לשמו השם טייסט והוא נקרא אולוף טייסט – אולוף השקט .
אבא מייקל בוחר חתן עשיר לאגדה בתו, אבל היא מתנגדת ורוצה רק את אולוף.
אבא מייקל לא מוותר ומעמיד בפני אגדה שתי אפשרויות: "או שתינשאי לחתן העשיר שבחרתי לך או שתכנסי למנזר". אגדה בוחרת להיכנס כמתלמדת למנזר ואדסטנה. היא שמעה על נערה אינגבורג ג'ונסון, שלפני שנים נשלחה גם היא למנזר ואדסטנה בנסיבות דומות לשלה. אביה העשיר של אינגבורג שלח אותה למנזר כי הוא התנגד לנשואיה עם בחור אציל שבו התאהבה.
אגדה נכנסה למנזר, נשבעה לקיים את חוקיו ונדרה את נדר הצניעות, אבל לא שכחה לרגע את אולוף, וחיפשה כל הזמן דרכים כדי להיפגש אתו.

עברה שנה והנזירה אגדה הצליחה להיפגש במסתור עם אולוף, והם החליטו לברוח. אגדה טיפסה על חומת המנזר לכיוון העיירה  Vätternstranden, שם אולוף חיכה  לה בסירה, סייע לה לעלות על הסירה והם חצו את האגם לווסטרגוטלנד.

אבל הבריחה של אגדה  לא עברה בשקט, ויש בלגן גדול. חוקי המנזר אז קבעו שאם נזירה מפרה את נדר הצניעות, היא תוצא להורג בכך שתקבר חיים, והאיש שקיים עמה יחסים, יעלה על המוקד ויישרף.
בריחתה של הנזירה אגדה עם בחור דווח לבישוף האנס ברסק בלינקופינג, הוא פרסם חרם על בני הזוג והוציא אותם אל מחוץ לחוק. נאסר על כל אדם לסייע להם, לתת להם מזון ומחסה, וכל אחד רשאי להרוג אותם.

השמועה אומרת שבדיוק כשאגדה ואולוף התכוננו להינשא בכנסייה בהוסאבי, שם התגוררו בבית של ידידו של אולוף, התפרסמה הידיעה שהם עברו על החוק ומיד נזרקו מן הכנסייה, ובמשך כמה חודשים ברחו מחווה לחווה.

Vadestena kloster

אגדה גילתה שהמלך, גוסטב ואסה, מבקר בוודסטנה והחליטה לפנות אליו ישירות, משום שהמלך הורה לקבל את כל המבקרים המבקשים לראותו במהלך שהותו בעיר.
אגדה ואולוף ביקשו שיוצגו בפני המלך, הוא קיבל אותם והבטיח לעזור להם ולהביא "לניצחון השמח של אהבתם הנאמנה".

המלך כתב לבישוף שעליו לבטל מיד את האיסור, ולאחר מכן שלח את אגדה ואולוף בליווי חייל לאביה עם ציווי שיקבל את פני בתו וחתנו לעתיד. אבא מייקל ענה למלך שאין לו זכות להתערב ושאם בני הזוג יבוא אל ביתו, משרתיו יגרשו אותם עם כלבים. לורנטיוס, קנצלר המלך וראש  משמר המלך, אמר ביוזמתו לאבא מייקל כי המלך איים לקפד את ראשו עוד היום אלא, אם יראה שהוא מטפל בזהירות ב"ילדיו ". אבא מייקל האמין לאיום, ולמחרת המלך גוסטב תיווך בינו לבין אגדה ואולוף ומייקל הסכים לחתונת הזוג אגדה ואולוף.
החתונה התקיימה, המלך גוסטב ואזה השתתף בה ורקד עם הכלה.

זה קרה בשנת 1526,בתקופת שלטונו הראשונה של גוסטב ואזה ורגע לפני הרפורמציה בשוודיה. בשנת 1527, זמן קצר לאחר מכן, המלך גוסטב ואזה נזף בבישוף הנס ברסק על מעשיו נגד בני הזוג, וציין כי הוא התיר בעבר לנזירות לעזוב את המנזר, וכי הקשיחות שלו במקרה זה נבעה מהעובדה שאגדה עזבה את המנזר לצורך נישואים. הוא גם הורה לברסק, כי בעתיד אף אישה לא תוכל תאלץ להיות נזירה במנזר ואדסטנה, ללא אישור מיוחד.

נתראה בפוסט הבא,

                                          שלכם נורית

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

להרשמה מהירה:

להודעות ועדכונים על כתבות ויעדים חדשים השאירו מייל.

כתבות נוספות

קיץ

הולנד Nederland

היום נטייל בהולנד – Nederlands שפירושו "ארץ השפלה" בגלל מפלס אדמתה הנמוך.הולנד ידועה בשפע המים שבה, בסכרים הסוכרים את המים, באזורים שיובשו מן הים, בפרחי

חורף

פינלנד Suomen tasavalta

היום נגיע לצפון אירופה ונטייל בפינלנד. רפובליקת פינלנד Suomen tasavalta (בפינית) שבירתה הלסינקי, שוכנת בצפון אירופה וגובלת: בצפון בנורבגיה, במזרח ברוסיה, בדרום במפרץ הפיני, בדרום מערב