פינלנד Suomen tasavalta

היום נגיע לצפון אירופה ונטייל בפינלנד.

רפובליקת פינלנד Suomen tasavalta (בפינית) שבירתה הלסינקי, שוכנת בצפון אירופה וגובלת: בצפון בנורבגיה, במזרח ברוסיה, בדרום במפרץ הפיני, בדרום מערב בים הבלטי, במערב במפרץ הבוטני, ובצפון מערב בשבדיה.

פינלנד מדינה קרה בעלת טמפרטורות נמוכות, ועם זאת מתונות יחסית בהשפעת הים הבלטי. יש בשטחה בה 187,888 אגמים ו – 179,584 איים. מפלס פני השטח נמוך, מישורי עם גבעות נמוכות. 68% משטח המדינה מכוסה ביערות.

נהר, נוף מישורי אופייני

אוכלוסיית פינלנד בת כ־5.5 מיליון נפש והיא מרוכזת ברובה במישור החוף בדרום ובדרום מערב המדינה, שם שוכנת גם הערים הלסינקי עיר הבירה וטורקו. כלומר, צפיפות אוכלוסייה קטנה מאוד.

תחבורת נמל הלסינקי בירת פינלנד

דגל פינלנד בצבעי כחול לבן
סמל הדגל הוא צלב סקנדינבי כחול על רקע לבן. הצבע הכחול מסמל את האגמים והשמיים והצבע הלבן מסמל את השלג המכסה את הארץ ברוב ימות השנה.

הסמל של פינלנד Coat of arms

האריה הוא סמל שושלת בית בְּיֶילְבוֹ שהיה גם בסמל הדוכסות של פינלנד. החרבות מופיעות גם בסמלים של חבל קרליה. החרב המעוקלת המונחת מתחת לאריה מסמלת את המתיחות ששררה בין שוודיה לרוסיה במאה ה – 16. תשעת הוורדים מייצגים את תשע ערים בדוכסות פינלנד: טורקו, פרובו, ראומה, נאנטלי, פורי, ויבורג, אקנס, הלסינקי ופריוזרסק. 

על יום העצמאות בפינלנד החל בתאריך ה – 6.12

בשנת 1809 בראשית המאה ה – 19 , כבש הצאר הרוסי אלכסנדר הראשון את פינלנד מידי שוודיה וסיפח אותה לקיסרות רוסיה כ"דוכסות גדולה". מאז ובמשך 109 שנים ועד ל – 6.12.1917, פינלנד הייתה חלק מרוסיה הצארית. לאחר מהפיכת אוקטובר ב – 1917, אשר הביאה לקץ שלטון הצארים ברוסיה, פינלנד הכריזה על עצמאותה, ובתאריך הזה ה – 6.12. נקבע יום עצמאותה של פינלנד משלטון רוסיה הצארית.


אופי חגיגות יום העצמאות

אופי חגיגות יום העצמאות בפינלנד היה ממלכתי עד שנת 1970. בחגיגות נישאו נאומים פטריוטים ומחוות של הכנסייה. מאז 1970, חלו שינויים באופי חגיגות העצמאות לחגיגות יותר עממיות ובידוריות.

צבעי הדגל הפיני כחול – לבן, בולטים בקישוטי החנויות לקראת יום העצמאות. מאפיות אופות עוגות מצופות קרם בצבעי כחול לבן.
בערים האוניברסיטאיות, התלמידים צועדים חבושים כובעים לבנים ומדליקים לפידים. בהלסינקי, הצעדה מתחילה בשעה 17:00 בבית הקברות הייטלהטי, חולפת על פני ארמון הנשיאות ומסתיימת בכיכר הסנאט בשעה 18:00.

קיים מנהג להדליק שני נרות על אדני החלונות.

למנהג הדלקת שני הנרות היסטוריה ארוכה. בעידן השוודי, אנשים שרפו נרות בחגיגות מלכותיות. בתקופת רוסיה, הדליקו נרות לכבוד המשפחה הקיסרית.

שורשיה של המסורת כיום נעוץ בתנועת Jägers . בשנים שלפני קבלת העצמאות מרוסיה, נסעו גברים פינים בסתר מפינלנד לגרמניה לצורך אימונים צבאיים. באותה עת, שני נרות דולקים על אדן החלון הצביעו על בתים בטוחים לגברים הללו.

בשנים הראשונות לאחר קבלת העצמאות, הקשר עם תנועת ה-Jägers הגביל את התפשטות המסורת. לפני מלחמת העולם השנייה, הדליקו שני נרות ביום העצמאות בעיקר משפחות אמידות בערים . כעת, שני הנרות הדולקים הם הסימן החיצוני הבולט ביותר של חגיגות יום העצמאות בבתים העם הפיני.

הטקס החשוב ביותר ביום העצמאות היא קבלת הפנים הנשיאותית המוצגת בטלוויזיה. מאות אנשים לוחצים את ידו של הנשיא.

רחוב בהלסינקי – סתם יום של חול

פסטיבלים

פיסול בקרח בפסטיבל הקרח

כאן תוכלו למצוא מהו הפסטיבל המתאים ביותר לכם

בפינלנד מתקיימים פסטיבלים לאורך כל השנה בתחומים רבים כמו:

פסטיבלים רב אמנויות
מוזיקה קלאסית
מוזיקת אופרה ומקהלה
מוזיקה עכשווית
ג'אז/בלוז
פולקלור
ריקוד
תיאטרון וספרות
ילדים וצעירים
אמנות ויזואלית
סרטים.

נוף השלג בלפלנד הפינית

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

להרשמה מהירה:

להודעות ועדכונים על כתבות ויעדים חדשים השאירו מייל.

כתבות נוספות

קיץ

הולנד Nederland

היום נטייל בהולנד – Nederlands שפירושו "ארץ השפלה" בגלל מפלס אדמתה הנמוך.הולנד ידועה בשפע המים שבה, בסכרים הסוכרים את המים, באזורים שיובשו מן הים, בפרחי