פולין Polska

היום נטייל בפולין
רפובליקת פּוֹלִין שוכנת במרכז אירופה, וגובלת בשמונה מדינות ובים הבלטי, עם כיוון השעון: הצפון – ים הבלטי, רוסיה וליטא , צפון מזרח – בלארוס, מזרח – אוקראינה , דרום – סלובקיה וצ'כיה , מערב – גרמניה .

יום העצמאות בפולין

יום העצמאות בפולין הוא חג לאומי 'Narodowe Święto Niepodległości' הנחגג ב-11 בנובמבר Jedenaście listopada.
ביום הזה ה – 11 בנובמבר 1918 בתום מלחמת העולם הראשונה, פולין קבלה מחדש את עצמאותה וקבלה את שמה: הרפובליקה הפולנית השנייה.
עד אז ובמשך 123 שנים מאז הרבעון השלישי של המאה ה –18 , פולין הייתה מחולקת בין שלוש מעצמות: רוסיה הצארית, אוסטריה ופרוסיה.

עם תום המלחמה, התמנה המרשל יוזף פילסודסקי למפקד העליון של הכוחות הפולניים, ולאחר מספר ימים הקים ממשלה ריכוזית. שבה שלט כשש שנים.
בשנת 1937, שנתיים לאחר מותו של פילדסוסקי, הוכרז יום ה-11 בנובמבר כיום חג לאומי, אך בוטל וחדל להתקיים בשנת 1945 עם השתלטות המשטר הקומוניסטי על פולין עד שנת 1989. עם קריסת בריה'מ וקריסת הממשלה הקומוניסטית בפולין, הוחזר יום ה – 11 בנובמבר כיום העצמאות וכחג לאומי.
ביום הזה, בתי ספר, בנקים, משרדי ממשלה ורוב העסקים הפרטיים סגורים וכך גם רוב החנויות סגורות.

דגל פולין בצבעי אדום – לבן.

הפולנים חוגגים את יום העצמאות בהנפת דגלי פולין על מבני ציבור ובתים פרטיים, על תחבורה ציבורית וכלי רכב פרטיים. נערכים מופעי זיקוקים, קונצרטים, מצעדים ומפגשים משפחתיים. בכנסיות רבות נשמעת מיסה מיוחדת ומתקיים מרוץ העצמאות, שבו משתתפים אלפי בני אדם.
בכיכר פילדסוסקי בוורשה נערך הטקס המרכזי בהשתתפות נשיא פולין ובכירי השלטון, שרים את ההמנון הפולני ומשם צועדים לקבר החייל האלמוני להנחת זרים.
בהמשך, נשיא פולין מניח זרים לאורך הדרך המלכותית הנמשכת לאורך 10 ק'מ מכיכר הארמון המבצרי בעיר העתיקה ועד ארמון וילנוב, על האנדרטאות של אבות האומה:

 
Wincenty Witos, Ignacy Paderewski, Ignacy Daszyński, Roman Dmowski, Wojciech Korfanty and Józef Piłsudski

נשיא המדינה מניח זר פרחים ליד השלט לזכר קורבנות האסון האווירי בסמולנסק בשנת 2010, שבו נהרגו נשיא המדינה לך קצ'ינסקי, אשתו ו-94 בני אדם, רבים מהם בכירים בדרכם לטקס בקבר האחים ביער קטין במלאת 70 שנים לרצח הקצינים הפולנים.

ארבעה אזורי תיירות יש בפולין:

1. צפון מערב וצפון – חוף הים הבלטי, וורמיה ומזוריה
2. במערב – שלזיה תחתית ווויילקה פולסקה (פולין הגדולה)
3. מרכז ומזרח פולין
4. דרום פולין

צפון מערב וצפון – החוף הבלטי, וורמיה ומזוריה

על גדנסק

מימין מבנה המנוף העתיק בקצה העיר העתיקה

גדנסק בפולין פעם דנציג בגרמניה, היא עיר הנמל החשובה ביותר בפולין ושוכנת לחופו של הים הבלטי בשפך נהר הויסלה. גדנסק עיר מסחר חשובה ואחת ממשולש הערים המכונות "טרוימיאסטו" לצד עיירת הנופש סופוט ועיר הנמל  גדיניה.

יריד דומיניק הקדוש בגדנסק
יריד סנט דומיניק הוא אירוע הסחר והתרבות הגדול ביותר בפולין, ואחד האירועים הגדולים ביותר באירופה. היריד בן שבע מאות וחמישים שנות מסורת, נוסד בשנת 1260 על ידי האפיפיור אלכסנדר הרביעי.
ימי יריד סנט דומיניק נזכרים במסורת ימי הביניים כימי כיף ומסחר בכיכר השוק, שבו מופעי אמני מתכת, מתכת או יום הלחם.
למעלה מאלף סוחרים, אמנים ואספנים משתתפים ביריד וכובשים עם מרכולתם כמה רחובות במרכז העיר ההיסטורי.

תכשיטי ענבר במוזיאון הענבר

מה המיוחד ביריד דומיניק הקדוש?
יש ביריד אקלים ואווירה ייחודיים. מגוון רחב של דוכנים מלאי עתיקות, יצירות אמנות, מוצרים אזוריים, silvers, נברשות, samovars ומטבעות. באזור שבו מציגים האמנים, מוצגים צעצועים בעבודת יד, כלי חרס, ענבר, כסף, זכוכית, קליפה, לבד ותכשיטי עור. במהלך עשרים ימי היריד מתקיימים אירועים תרבותיים רבים, ואפילו שער מיוחד עם תצוגת מבקרים.
יריד סנט דומיניק מושך לגדנסק תיירים מכל רחבי פולין, ומחו"ל.
מועד היריד: היריד מתנהל במשך 3 שבועות החל מסוף יולי.

פסטיבל  רוק Opene'r בגדיניה

על גדיניה – גדיניה היא עיר נמל לחופו של הים הבלטי במפרץ דנציג. אחת משולש הערים המכונות "טרוימיאסטו" לצד גדנסק ועיירת הנופש סופוט.
גדיניה התפתחה מכפר דייגים לעיר נמל בעיקר בתקופת מלחמת פולין -רוסיה הסובייטית לאחר מלחמת העולם הראשונה, אז היוותה כעיר נמל תחרות לגדנסק.

נמל גדיניה

פסטיבל המוסיקה בגדיניה נמשך 4 ימים ונערך במרכז גדיניה בקרבת החוף. קונצרטים מתקיימים  בכיכר Grunwaldzki, למרגלות Kamerenna Góra. על המדשאה הענקית, הנמשכת בין התיאטרון המוסיקלי לבין מרכז הסרטים גדיניה.
הקונצרטים ב GDYNIA OPEN STAGE מתקיימים בכל ימי הפסטיבל, והם זמינים לכולם.
כאן נראה את יצירותיו של אוגוסטוס פ שרמן, חבר צוות משרד ההגירה של האי אליס המפורסם, כולל יצירת חייו – "אטלס המהגר", המורכב מציוריהם של מהגרים שהגיעו לאמריקה כמעט מכל העולם. אולם מדוע אנחנו צריכים בגדיניה להכיר את ההיסטוריה של העלייה ההמונית בתחילת המאה ה -20? כי זה היה מסע החלומות עבור רבים.

קונצרט מוסיקה חשמלית

מועד הפסטיבל: במשך 4 ימים 29.6-2.7.22

על הפסטיבל
הפסטיבל בגדיניה החל בשנת 2002 כאירוע חד-יומי שבו הופיעו, לראשונה בפולין, The Chemical Brothers – צמד המוזיקאים טום רולנדס ואד סימונס, הרכב מוזיקלי בריטי המתאפיין במגוון סגנונות מוזיקליים הנעים בין ביג ביט, טכנו, דאנס ואלקטרוניקה.
בפסטיבל משתתפים אמנים מרחבי העולם שהשתתפותם בפסטיבל היא הביקור הראשון שלהם בפולין. כמו כן, הפסטיבל נותן לאמנים פולנים הזדמנות ראשונה להתפרסם ולהופיע בפני קהל אלפים.
חלק חשוב ביותר בפסטיבל Open'er הינה תרבות, אמנות , הצגות תיאטרון ומועלות סוגיות חברתיות שונות.

ציורו המפורסם של יאן מטייקו בשנת 1878: הקרב בגרונוולד 1410
אנדרטת ההנצחה בשדה הקרב בגרונוולד

האירוע הוא חלק מחגיגות ימי Grunwald, המאורגן על ידי עיריית Grunwald, המפגיש אוהדי בילוי היסטורי ממקומות שונים.
מטרת המפגש לקדם את הקשר בין ההווה לבין ההיסטוריה. ב'ימי גורנוולד' המשתתפים מבלים באירועי תרבות, מסורות ומלאכות עתיקות.
בכל שנה מאז 1998, נפגשים בשדות Grunwald למעלה מ – 3000 משתתפים באים מכל רחבי העולם כמו: גרמניה, איטליה, צרפת, פינלנד, צ'כיה, סלובקיה, הונגריה, רוסיה, בלארוס, אוקראינה וארצות הברית.
הם באים כי הם אוהדים את תקופת ימי הביניים.
מוקד האירוע הוא בימוי קרב ביום השנה של הקרב על Grunwald. למעלה מ – 1400 אבירים נכנסים לשדה ומשתתפים בקרב ימי ביניימי בארצנו לפני קהל של למעלה מ -100 אלף צופים.

פסטיבל ימי גרונוולד


מועד הפסטיבל: 15-17.7.2022


פסטיבל הקייץ באופרה של בקרקוב
ul. Lubicz 48

בניין האופרה של קרקוב

האופרה בקרקוב, הוקמה בשנת 1954, ומאז מופיעים בה אומנים מן העולם כמו: סולנים בעלי תהילה עולמית כמו: Mariusz Kwiecień, Andrzej Dobber ו- Artur Ruciński, אמנים שזכו להצלחה רבה באופרת מטרופוליטן של ניו יורק, לה סקאלה במילאנו ורבים אחרים.
האמנים הקבועים של האופרה הם: האופרה עובדת עם מיטב זמרי פולין, ביניהם ג'ואנה ווש, דריוש מקיי ומיקולאי זלסינסקי. מגדלנה בארילק, קטז'ינה אולש-בלאצ'ה, בוז'ינה זאוויישלאק-דולני, אנדז'יי ביגון ותומאש קוק.
האמנים הבולטים של פולין מופיעים באופרה, כמו המנצחים: Kazimierz Kord, אנטוני Wicherek, רוברט Satanowski, יז'י Katlewicz, אווה מיכניק, וויצ'ך Michniewski, אנדז'יי Straszyński, תדיאוש קוזלובסקי, יאן Latham-קניג , ואורליו קנוניצ'י, המפיקים: תדיאוש קנטור, לידיה זמקוב, מארק וייס-גרז'ינסקי ולאקו אדמיק, ומעצבי הבמה: יוזף שג'נה, אנדז'יי קרוץ מייבסקי, קז'ימייז 'ויסניאק, קריסטינה זכטוואטוביץ' וזופיה דה אינס. זמרים מפורסמים כגון ידוויגה Rappe, ידוויגה Romańska, תרזה Żylis-גארה, Wiesław Ochman, בולסלב Pawlus, Kazimierz Pustelak, הרומית וגדין ועוד רבים.

לאורך השנים לא היה לאופרה בית קבוע והיא הציגה על במות שונות. כיום יש לאופרה בניין חדש ומודרני עם במה מרכזית וקהל של 760 איש. כמו גם במה קמרית שבה ניתן להושיב 150 אנשים, ומסעדה.
הרפרטואר של האופרה כולל את היצירות האופרות הגדולות בעולם, בלט, אופרטות ומופעי מוסיקה המכוונים לקהל הצעיר.

לאחרונה הפקות האופרה נעשות באתרים היסטוריים שונים בקרקוב ובערים השכנות כמו אנדרטאות, נופים  טבעיים אחוזת הרדוף, חצר הארקדות של טירת וואוול, שם גם אני השתתפתי במופע וכן במכרות המלח של וייליצקה ועוד.

תלבושות במחסן האופרה

פסטיבל התרבות היהודית בקרקוב

מועד הפסטיבל: הפסטיבל נערך במשך 11 ימים מסוף חודש יוני עד ראשית חודש יולי – 4.7 – 25.6

בשנת 1988 יסדו Janusz Makuch ו Krzysztof Gierat יאנוש את פסטיבל התרבות היהודית בקרקוב במטרה להחזיר ולהזכיר את התרבות היהודית בת מאות השנים בפולין שאבדה בשואה. מאז ובמשך 30 שנים צמח הפסטיבל בהנהגתו של יאנוש מקוך Janusz Makuch לפסטיבל עולמי המביא את התרבות היהודית של פעם ועכשווית.

קיץ 2017, מוצא'ש בכיכר שירוקה הצפופה בקהל צופים בפסטיבל בלהקות המופיעות על הבמה בחזית בית הכנסת אלטשול

מדי שנה מגיעים יותר מ-30,000 איש מכל רחבי הגלובוס לקז'ימייז' – הרובע היהודי בקרקוב, כדי לחגוג את העושר והמגוון של התרבות היהודית החילונית והדתית, שנולדה מחדש לאחר השואה ולאחר שנים רבות של תרדמה תחת השלטון הקומוניסטי. בכל שנה נערכים בפסטיבל כ – 250 אירועים, ובהם קונצרטים, מסיבות דיג'יי, הרצאות, סדנאות, סיורים מודרכים, תערוכות אמנות, הקרנת סרטים ועוד המעניקים לאלפי משתתפים חוויה יהודית ייחודית ואישית.

להתראות בפוסט הבא,

שלכם נורית

2 תגובות

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

להרשמה מהירה:

להודעות ועדכונים על כתבות ויעדים חדשים השאירו מייל.

כתבות נוספות

קיץ

הולנד Nederland

היום נטייל בהולנד – Nederlands שפירושו "ארץ השפלה" בגלל מפלס אדמתה הנמוך.הולנד ידועה בשפע המים שבה, בסכרים הסוכרים את המים, באזורים שיובשו מן הים, בפרחי